Facebook Pixel

Prijava za let

Prijava za let tzv.check-in (čekiranje), je osnovna procedura kojom se prijavljuju tj.registruju putnik i prtljag za let.

Da biste se čekirali za let na šalteru potrebno je samo da posedujete validan identifikacioni dokument (pasoš). Državljani EU unutar Šengenske zone mogu da se čekiraju samo sa ličnom kartom, ali stranci (van Šengena) moraju da poseduju pasoš i za unutaršengenske letove..

Čeker proverava da li je vaše ime na spisku putnika, unosi informaciju da ste se pojavili na aerodromi i prijavljuje vas za ukrcavanje u avion. Proverava vaša dokumenta (pasoš, vizu ako je potrebna), a potom prijavljuje vaš prtljag i eventualno unosi podatke o frequent flyer programu čiji ste član.
Prtljag koji predajte za prevoz u prtljažniku aviona treba da bude predat na šalteru gde se prijavljujete za let.
Čeker će preuzeti vaš prtljag i propisno ga obeležiti te proslediti u sortirnicu gde će on dalje biti bezbednosno proveren i odvojen za isporuku do odgovarajućeg aviona.
Dimenzije ručnog prtljaga se takođe mogu proveriti na šalteru za čekiranje. Na šalteru za čekiranje putnici mogu da izaberu sedište, prema pravilima aviokompanije, da dokupe dodatne usluge tokom leta ili da plate višak prtljaga. Oni mogu da urade i doplatu za višu putnu klasu, tzv. apgrejd (upgrade

Nakon uspešnog čekiranja, čeker štampa kupon za ukrcavanje u avion (boarding card) i nalepnicu za označavanje predatog prtljaga, koju spaja sa kuponom za ukrcavanje i predaje ih putniku.
Ta dva dokumenta su veoma važna. Bez kupona za ukrcavanje nije moguće ući u avion, a bez prtljažne nalepnice ne može se tražiti izgubljen prtljag.

Ukoliko putnik ima avio kartu sa više povezanih letova , on se može čekirati na početnom aerodromu sve do krajnje destinaije i tad mu čeker uručuje više kupona za ukrcavanje tj.za svaki let po jedanAko to nije slučaj, onda je putnik obavezan da se na aerodromu presedanje čekira za naredni let. To čekiranje nije isto kao i ovo prvo, već se ono obavlja unutar tranzitne zone.Putnik tada ne predaje prtljag, već se samo prijavljuje za naredni let i dobija novi kupon za ukrcavanje.Prtljag se obično čekira (predaje) sve do krajnje destinacije osim ukoliko carinski propisi to ne dozvoljavaju. Tada je na aerodromu presedanja potrebno preuzeti prtljag te se ponovo prijaviti ispočetka kao i prvi put na polaznom aerodromu.

Prema univerzalnim pravilima čekiranje se uvek obavlja na šalteru operativne aviokompanije, tj.avio kompanije koja konkretno vrši prevoz na tom letu.Tako npr. ako imate dokument KLM-, l let Air Serbia je operativni prevozilac onda putnik treba da se za let čekira na šalteru Air Serbie.
Olakšavajuća okolnost za putnike ukoliko imaju bilo kakvu dilemu je to što se na monitorima u aerodromskoj zgradi uvek obeleženo na kojim je šalterima čekiranje za koji let!

U današnje vreme se možete čekirati na let na šalteru avio kompanije, preko interneta ili mobilnog telefona.

1.Check-in na aerodromu se obavlja na šalteru aviokompanije čiju kartu imate ili na automatu za samostalno prijavlivanje putnika za let (self-service check-in kiosk).

2.On-line check in:
određene avio kompanije, pre svega low -cost vrše naplatu čekiranja na aerodromu. Kako bi izbegli dodatne troškove na aerodromu potrebno je izvršiti čekiranje on-line putem interneta. Nakon toga putnik dobija boarding karte u elektronskom obliku putem mejla ili sms.Tako dobijenu boarding kartu (u parirnom ili elektronskom obliku) je potrebno da ponesete sa sobom na aerodrom i pokažate na šalteru prilikom predaje prtljaga.

Novina vezana za on-line čekiranje, je to da pored šaltera za čekiranje putnika i prtljaga, za putnike ekonomske klase i putnike biznis klase, danas postoje i tzv.drop-off šalteri.Oni su namenjeni putnicima koji su prethodno on-line izvršili svoju prijavu za let i imaju u papirnom ili elektronskom obliku svoj boarding-pass.Na ovom šalteru oni mogu predati voj prtljag ukoliko ga imaju.

Putnici na lowcost letovima koji su se čekirali unapred ipak moraju da se pojave na šalterima za čekiranje kako bi izvršili proveru dokumenata. Ovo pravilo važi samo za putnike iz nešengenskog područja i važi za pojedine avioprevoznike. Wizz Air i Ryanair traže ovo od putnika, koji mora da pokaže svoj pasoš službeniku aviokompanij!

Rok za prijavu za let

Avio kompanije propisuju vreme potrebno za prijavu za let. Obično se šalteri otvaraju od dva sata, a zatvaraju se 30 minuta do 1 sat pre planiranog poletanja.

Putnici koji propuste da se čekiraju na vreme ne mogu se ukrcati na let, a njihova karta najverovatnije propada jer se oni prema pravilima smatraju no-show putnicima, tj. kao da su odustali od putovanja!