Facebook Pixel

Korisne informacije

ŠTA RADITI UKOLIKO JE VAŠ LET OTKAZAN?

 Ukoliko je pomeren polazak nekog leta na određeno vreme onda se smatra da let kasni.Razlozi za to mogu biti različiti:tehničke prirode, loši meteorološki uslovi, opasnost od terorizma, štrajk osoblja itd.Takođe može doći do otkaza usled nekog kvara na avionu ali i komercijalnih razloga aviokompanije koja leti. U svakom slučaju putnici su zaštićeni zakonom od ovakvih otkazivanja, jer ukoliko dođe do otkazivanja lete, aviokompanija je dužna da putniku ponudu alternativu u smislu preusmeravanja na alernativni let sličnih karakteristika ili povraćaj novca za kupljenu avio kartu.

Ukoliko je kašnjenje manje od dva sata onda se to u avio saobraćaju smatra normalnim i prihvatljivim a aviokompanije nemaju u tom slučaju nikakvih obaveza prema putnicima.

Razlozi za kašnjenja leta u odlasku ili dolasku mogu biti: gužva na poletno-sletnoj stazi ili nedostatak slobodnih gejtova za ukrcavanje  ili iskrcavanje putnika kao i razni tehnički razlozi. Najčešći razlog za kašnjenje aviona su meteorološki uslovi koji zahtvaju odlaganje poletanja ili sletanja. Svako kašnjenje koje je manje od dva sata smatra se normalnim u avio saobraćaju i pravno prihvatljivim. Aviokompanije u tom slučaju nemaju nikakvih obaveza prema putnicima.U tom slučaju putnici ipak imaju pravo na besplatan obrok i osvežavajuće napitke.

Međutim ako se očekuje kašnjenje od najmanje jednog dana putnici imaju pravo na hotelski i drugi odgovarajući smeštaj, transfer između aerodroma i mesta smeštaja u odlasku i povratku.

Posebna pomoć

Pripada putnicima koji su pogođeni izuzetno dugačkim kašnjenjem, od pet sati i više. U tom slučaju putnik ima pravo na vraćanje troškova ili preusmeravanje puta. On ima pravo na izbor između sledećih mogućnosti:

nadoknada troškova u visini pune cene putne karte po kojoj je ona kupljena, za deo ili delove putovanja koji nisu ostvareni i za deo ili delove putovanja koji su ostvarenji, ako let više ne služi svrsi koji je putnik prvobitno planirao, zajedno sa, kada je to relavantno, povratnim letovom u prvu tačku polaska, što je pre moguće.

Preusmeravanje puta do krajnjeg odredišta što je pre moguće ili preusmeravanje puta nekog kasnijeg datuma, kako je putniku prihvatljivo.

Putnik može biti uz ličnu saglasnost preusmeren i na alternativni aerodrom u regionu ali u tom slučaju aviokompanija snosi troškove transfera do prvobitne destinacije.

Putnici pored pomoći u slučaju kašnjenja imaju prava i na odštetu koja zavisi od dužine kašnjenja i udaljenosti krajnje destinacije. Prema ova dva kriterijuma zakon razlikuje tri vrste kašnjenja:

Za dva sata ili više, u okviru zone leta do 1.500 km
u ovom slučaju putnik ima pravo na osnovnu pomoć kao i na odštetu u vrednosti od 250 evra

Za tri sata ili više, u okviru zone leta od 1.500 do 3.500 km unutar Zajedničkog evropskog vazduhoplovnog područja (ECAA)
u ovom slučaju putnik ima pravo na osnovnu i/ili dodatnu pomoć kao i na odštetu u vrednosti od 400 evra.

Za četiri sata ili više, u slučajevima koji ne spadaju u prethodna dva
u ovom slučaju putnik ima pravo posebnu pomoć i na odštetu u vrednosti od 600 evra.

Ostvarivanje prava na pomoć i odštetu

Aviokompanija čiji let kasni je dužna da obavesti putnika o svim njegovim pravima u konkretnom slučaju. Putnici treba da zahtevaju informaciju o svojim pravima od službenika aviokompanije i da insistiraju na poštovanju zakonom predviđenih postupaka.

Ukoliko aviokompanije ne ispuni svoje zakonom predviđene obaveze putnik može podneti žalbu aviokompaniji, a ako na žalbu ne dobije pozitivan odgovor može se obratiti putem formulara za reklamacije Direktoratu civilnog vazduhoplovstva.

O svim detaljima u vezi sa kašnjenjem leta putnik se može informasati u okviru Zakona o obligacionim i osnovama svojinsko pravnih odnosa u vazdušnom saobraćaju.

Zakon propisuje da putnici imaju pravo na odštetu u drugim slučajevima i to:
250 evra za letove do 1.500 km,
400 evra za letove između 1.500 i 3.500 km ako su unutar evropskog vazduhoplovnog područja,
600 evra za letove za ostale, duže letove.

Avio kompanije mogu smanjiti naknadu štete za 50% ukoliko ostvareno vreme dolaska preusmerenog leta ne premaši dva sata (za letove do 1.500km), tri sata (za letove od 1.500 do 3.500km) i četiri sata (za ostale letove).

Zakon propisuje da putnici nemaju pravo na odštetu ukoliko:

– su o otkazivanju leta obavešteni minimum dve nedelje pre planiranog polaska i ukoliko im je tad ponuđeno preusmeravanje na let koji omogućava da u okviru od četiri časa od planiranog vremena dolaska stignu na krajnje odredište,
– su o otkazivanju leta obavešteni najmanje nedelju dana pre planiranog polaska i ukoliko im je tad ponudjeno preusmerenje na let koji putniku omogućava da u okviru od dva časa od planiranog vremena dolaska stignu na krajnje odredište.

 Takođe u slučaju vanrednih okolnosti koje nisu mogle da se izbegnu, aviokompanija nije u obavezi da nadoknadi štetu.U takve  vanredne okolnosti spadaju:

– Vremenske neprilike (sneg, vetar, kiša, oluja i sl.),
– Velike nesreće: vulkanske erupcije, zemljotresi, poplave, požari i dr.
– Ratovi, terorističke pretnje,
– Avionske nesreće i incidenti na aerodromu,
– Štrajkovi u službama koje nisu deo avio kompanije (aerodromi, kontrole leta),
– Ugroženena bezbednost letenja: ukoliko nadležni organ proglasi zonu privremene ili trajne zabrane leta na određenom području .

KOJE SU OBAVEZE PUTNIKA PRILIKOM KUPOVINE AVIO KARTE I  PUTOVANJA

U svrhu što bolje usluge pre štampanja karte, potrebno je povesti računa da podaci o imenu i prezimenu budu ispravni tj.tačni kao što su u pasošu (ili nekom dokumentu sa kojim se putuje).

Nakon izdavanja avio karte tj.po njenom prijemu treba proveriti sl.podatke:

-ime i prezime putnika

-destinaciju na koju se putuje

-datume i satnice letova

-dozvoljenu količinu prtljaga

-uslove promene i eventualnog otkaza avio karte.

J Takođe, putnik je obavezan da se blagovremeno informiše o svim uslovima i dokumentaciji koja mu je potrebna za izlaz iz zemlje, tranzit i ulaz u zemlju kranje destinacije.Medjunarodno putno osiguranje je još jedna od stavki koje putnik mora da uzme u obzir prilikom putovanja, a u poslednje vreme su to i  informacije o uslovima povodom vakicinacije i Covid-a.

Pre putovanja putnik je dužan da se prijavi tj.čekira na let u vreme koje je za to odredio avio prevozilac.